Cukrovka: Jak ji překonat zdravou stravou

Vydání: Číslo 5/2013

Nejzdravější potraviny: Skořice

Skořice např. podporuje chuť k jídlu, snižuje krevní tlak, zlepšuje trávení. Zažívací trakt zahřívá a stimuluje, uklidňuje koliky, průjmy, nevolnosti a nadýmání.

Vzhledem k dezinfekčním a antibiotickým účinkům se využívá i jako prostředek proti nachlazení, kašli a chřipce. Příznivě působí i u žen, jimž zmírňuje menstruační, ale i přechodové potíže. Nejen díky příznivému vlivu na prokrvení je považována od dávných dob za osvědčené afrodisiakum.

V posledních letech se vědci stále více zabývají výzkumy, týkajícími se příznivého působení skořice u pacientů s cukrovkou (typu 2). První větší studie na toto téma byla publikována v roce 2003 v časopise Diabetes Care, a vzápětí následovaly další dílčí výzkumy. Prokazují jednoznačně příznivý vliv na zmírnění choroby, kterou dnes trpí velké množství lidí. Jen u nás je jich více než půl milionu!

Povzbudí produkci inzulínu

Jak působí skořice a přípravky, které ji obsahují? Cukrovka 2. typu je způsobena tím, že tělo ztratí citlivost na inzulín, hormon, který pomáhá transformovat cukry v energii. Když se tak stane, množství cukru (glukózy) v krvi zůstává vysoké, což může vést k mnoha zdravotním komplikacím.

Vědci proto hledají tedy nejrůznější možnosti, jak tuto hladinu snížit. Podařilo se jim právě ze skořice izolovat látky, které snižují necitlivost tělních buněk na inzulín. Tyto látky – a metylhydroxychalkonové polymery – při aplikaci způsobují vzrůst účinku inzulínu.

Proti cukrovce i na hubnutí

Ve studiích bylo prokázáno, že skořice snižuje hladinu krevního cukru u diabetiků typu 2 až o 29 % a hladinu cholesterolu až o 26 %. To je jedním z důvodů, proč je pro diabetiky dobré nejen vypít si např. neslazený skořicový čaj, ale také vyzkoušet některý z přípravků, které výtažek ze skořice obsahují.

V kombinaci s dalšími aktivními látkami – kyselinou alfa-lipoovou a organicky vázaným chrómem – příznivě ovlivňují hladinu cukru v krvi. Jsou určeny nejen diabetikům a osobám s poruchou glukózové tolerance, ale doporučují se také osobám s nadváhou při redukci tělesné hmotnosti.

zdroj: http://www.cukrovka.estranky.cz/

Recept nejen pro diabetiky: Skořicové čtverečky

Suroviny: 200 g hladké mouky, 1 vanilkový pudinkový prášek (40 g), 1 lžička prášku do pečiva, 1/2 lžičky mleté skořice, dia sladidlo nahrazující 100 g cukru, 100 g másla, 1 žloutek, trošku vejce na potření, 50 g jader vlašských ořechů

Postup: Na vál prosijeme mouku, pudinkový prášek, prášek do pečiva, přidáme skořici, sladidlo a změklé máslo. Vše promneme, přidáme žloutek a podle potřeby lžíci vody. Vypracujeme těsto, vložíme ho do mikroténové fólie a na půl hodiny dáme do chladničky. Pak vyválíme plát, z kterého vykrajujeme čtverečky (nebo jiné tvary) a potřeme je rozšlehaným vejcem. Na každý kousek položíme kousky ořechů, přeložíme je na plech vyložený papírem na pečení. Upečeme v předehřáté troubě asi na 220 °C. 100 g obsahuje: 45 g sacharidů, 30 g tuků.

zdroj: http://www.onlinekucharka.cz/