Diabetes a pohyb

Vydání: Číslo 1/2015

Které aktivity se nehodí a kdy nesportovat?

Vedle silových cvičení provozovaných s příliš vysokou intenzitou a nadměrnými hmotnostmi existuje řada dalších aktivit, při kterých musí být diabetici značně opatrní či je dokonce vůbec nevykonávat.

Patří mezi ně úpolové sporty – box, judo, zápas, karate a jiné bojové sporty. Dále aktivity, u kterých není zajištěn plný kontakt se zemí – parašutismus, paragliding, potápění, rafting. Z důvodů vzniku náhlé hypoglykémie se také nedoporučují motoristické soutěže. Jednoznačně nevhodná jsou rovněž všechna cvičení, která jsou provozována s velmi vysokou intenzitou, kdy práce srdečního svalu překračuje 90 % maximální tepové frekvence.

Diabetici s výraznou nadváhou musí být obezřetní při výběru pohybových aktivit také z jiného důvodu. Mnoho diabetiků s vyšší hmotností často trpí artrózami kolenních a kyčelních kloubů. V těchto případech je třeba vyvarovat se běhu, klasického aerobiku, tenisu, squashe a všech dalších forem pohybu, při kterých dochází k nadměrné zátěži kloubů dolních končetin. Intenzivní pohybové aktivity jsou kontraindikovány u pacientů po akutním infarktu myokardu, cévních mozkových příhodách, nestabilní angině pectoris a nekorigované hypertenzi.

Velmi opatrní musí být u všech pohybových činností pacienti s těžkou retinopatií, s poruchami funkce ledvin, s narušenou čivostí periferních nervů. Absolutní zákaz vyšší fyzické aktivity platí pro akutní stavy hypoglykemie (glykemie pod 4 mmol/l), vysoké hyperglykemie (glykemie nad 14–16 mmol/l) a stavy ketoacidózy.

Diabetik, stejně jako člověk bez diabetu, nemůže vstupovat do tréninku s akutním onemocněním dýchacích cest, zvýšenou tělesnou teplotou, chřipkou, zažívacími poruchami, jednoduše při všech situacích, kdy se necítí zcela zdráv. Překážkou pro absolvování pohybových aktivit jsou samozřejmě také vnější příčiny – nepříznivé meteorologické podmínky, mezi které patří velmi vysoká či nízká teplota, vysoká vlhkost vzduchu, intenzivní sluneční záření, silný vítr. Pro danou chvíli a konkrétní disciplínu má také velký význam vhodné oblečení a obuv. Ideální určitě není zahajovat cvičení s plným žaludkem těsně po jídle, ale také hladový s příliš dlouhým odstupem od posledního jídla.

zdroj: http://www.mte.cz/

Recepty nejen pro diabetiky – Pomazánky

Z celeru a mrkve:

1 lžíce Maizeny, 200 ml mléka, 2 lžíce oleje, 100 ml jogurtu, černá sůl, koření (pepř, kurkuma, mahá – kmín, koriandr, žlutá hořčice ve stejném poměru, prodává se i pod názvem Rosovické koření).

Z Maizeny a mléka uvaříme pudink. Než zchladne, nastrouháme si zeleninu, a vše dohromady rozmixujeme.

B 11, S 16, T 60,5,2 967 kJ v asi 700 g pomazánky.

Čočková:

120 g čočky, 200 g pomazánkového másla, 1 cibule, 2 lžíce oleje, sůl, kmín, pepř.

Čočku uvaříme v menším množství vody tak, aby se čočka uvařila a zůstala suchá. Na oleji osmahneme cibulku, přidáme sůl a koření a asi po půl minutě vypneme. Necháme oboje zchladnout a rozmixujeme s pomazánkovým máslem.

B 45, S 96, T 88,5 456 kJ v asi 600 g pomazánky.

Z cukety:

200 g cukety, 2 stroužky česneku, 3 rajčata, 1 lžíce citronové šťávy, 2 lžíce lněného oleje, pepř, sůl, bazalka.

Pokrájené cukety dusíme, až se vypaří voda, a necháme zchladnout. Přidáme nakrájená rajčata a ostatní suroviny a rozmixujeme.

zdroj: http://www.jogaazdravi.cz/diabetes/