Diabetes a pohyb

Vydání: Číslo 4/2015

Kdy cvičit?

Praktickou otázkou může být, kdy je nejlepší cvičit. Která denní doba je pro trénink nejvýhodnější? Je lepší cvičit ráno, odpoledne nebo večer? V podstatě je to jedno. Hlavní je, že cvičení vůbec proběhne. Někomu mohou subjektivně více vyhovovat dopolední hodiny, jinému odpolední čas a někteří z nás se nejlépe cítí navečer. Opravdu neexistuje vyloženě nejlepší či nejhorší doba pro trénink. Většinou jsme nuceni cvičit podle toho, kdy nám to práce, rodina a ostatní povinnosti dovolí. U pracujících se tedy nejčastěji jedná o podvečerní hodiny. Někdo to řeší tak, že zvládne trénink ráno a teprve poté utíká do zaměstnání. Možná je to výhodné – má to za sebou a hlavně už mu to nikdo nesebere. Někdy to bohužel právě dopadá tak, že máte na odpoledne či večer výborně naplánované cvičení, ale v průběhu dne se Vám náhle změní program a nová pracovní povinnost či cokoliv jiného Vám znemožní trénink absolvovat. Umožňuje-li to Vaše zaměstnání, cvičit můžete klidně v rámci delší polední pauzy. Taky možné řešení.

Vždy si plánujte čas tréninku dopředu tak, aby mohl probíhat ve fyziologicky nejvýhodnějších podmínkách. Máme zde namysli především odstup od posledního jídla a čas, kdy po cvičení zařadíte další pokrm. Zvláště diabetici léčení inzulínem musí mít souvislost mezi jídlem a cvičením velmi dobře ohlídanou. Nesmí se stát, že vstoupíte do intenzivní fyzické aktivity na spodní hranici glykemie. Nejbezpečnější je zahajovat trénink na úrovni 5,5–8 mmol/l (do tréninků lze vstupovat i s glykemiemi 8–12 mmol/l – riziko hypoglykemie je podstatně nižší). Vyhněte se náročné fyzické aktivitě v době největšího působení inzulínu, kdy hrozí největší nebezpečí hypoglykemie.

Výhodné je cvičit pravidelně, pokud možno ve stejnou denní dobu – znáte již reakce svého těla. Je to výhodné také proto, že nemusíte složitě upravovat stravovací a inzulínový režim.

zdroj: http://www.mte.cz/

Recept nejen pro diabetiky

Pečené brambory s rajčatovou náplní

4 středně velké brambory, 2 rajčata, 2 stroužky česneku, olej, sůl, pepř, bazalka, eidam 30 % tuku v sušině

Brambory umyjeme a ve slupce uvaříme. Rozpůlíme a vydlabeme.Rajčata nařízneme, spaříme horkou vodou, oloupeme a nakrájíme na kostičky.Vydlabanou bramborovou hmotu smícháme s rajčaty, rozmačkaným česnekem a olejem. Dochutíme solí a pepřem. Bazalku nasekáme najemno a přidáme ji k hmotě. Do pekáčku naskládáme vydlabané půlky brambor, které naplníme hmotou, posypeme nastrouhaným sýrem a zapékáme v předehřáté troubě při 200 °C, až bude sýr dorůžova.

zdroj: http://www.receptnazdravi.cz/